HRAČKY VYROBENÉ V EURÓPE,
látkové plienky, prírodná kozmetika..

Vyberte svoju menu

Deti by mali piť podľa plánu, a nie až keď sú smädné

Popri hrách, či už vonku alebo vnútri, nesmieme zabudnúť nato, aby malo dieťatko vždy po ruke pohár či fľašku na pitie. Základom pitného režimu dieťaťa akéhokoľvek veku by mala byť čistá voda, vhodné sú i ovocné šťavy a sirupy riedené vodou alebo detské čaje.

Príjem tekutín dieťaťa musí byť pod dohľadom.
Deti nepijú inštinktívne dostatok tekutín, aby si nahradili stratu vody, preto je dôležité sledovať, koľko tekutín v skutočnosti vypijú. Rodičia by mali deťom pripomínať, že treba piť, a uistiť sa, že naozaj pijú dostatočne počas hier a športových aktivít.

Deti by mali piť podľa plánu, a nie až vtedy, ak sú smädné.
Je potrebné regulovať príjem tekutín u dieťaťa podľa pitného režimu a nie v reakcii na smäd, pretože smäd nie je presným meradlom potreby dieťaťa pre tekutiny. V čase, keď dieťa tvrdí, že je smädné, je v skutočnosti už dehydrované. Konzumácia chladných tekutín v pravidelných intervaloch počas hier a športových aktivít, chráni zdravie dieťatka a optimalizuje športový výkon.

Deti by mali piť z vlastných fliaš na vodu.
Je potrebné zaobstarať dieťatku vlastnú personalizovanú fľašu na vodu a pripomínať mu, aby vypilo 150-250ml každých 20min v priebehu športovej činnosti v závislosti od hmotnosti (10-18 dúškov, u mladistvých je potrebné väčšie množstvo).

Deti musia piť pred, počas a po športových aktivitách.
Aby nedošlo k dehydratácii, alebo ešte k niečomu horšiemu, musia deti piť pred, počas a po fyzických aktivitách. Mladí atléti by mali piť z vlastnej fľaše s vodou.

Vyvarujte sa sladkých alebo sýtených nápojov.
Vyhnite sa nápojom,  ktoré obsahujú viac ako 10% sacharidov (carbohydrate), ako sú ovocné šťavy alebo energetické nápoje, alebo majú vysoký obsah fruktózy, ako je to u sýtených nealkoholických nápojov. Absorbujú sa pomalšie a môžu spôsobiť žalúdočné kŕče, nevoľnosť, nadúvanie a hnačky.

Vyhnite sa kofeínovým nápojom.
Deti by sa mali vyhýbať pitiu ľadových čajov alebo coly alebo iných nealkoholických nápojov s obsahom kofeínu, pretože sú to diuretiká (podporujú močenie) a môžu mať potenciálne vedľajšie účinky - nepokoj, nevoľnosť, triašku, búšenie srdca, bolesti hlavy. Energetické nápoje by vôbec nemali byť používané pre ukojenie smädu u detí a hydratáciu.

Bylinkové čaje s liečivými účinkami sú pre obdobie choroby.
Bylinkové čaje s liečivými účinkami sú nesmierne užitočné, ale treba ich konzumovať v čase choroby. Pri výbere čaju na uhasenie smädu je lepšie vybrať si detskú čajovú zmes určenú priamo pre deti - zmes čučoriedok, ostružín, jablčných šupiek a podobne.

Tekutiny možno podať aj v podobe riedkych polievok, ovocia a zeleniny.
Z potravín uhorky obsahujú až 95 percent vody, rovnako aj šalát, a rajčiny majú len o 2 percentá vody menej. Z ovocia najviac vody obsahuje červený melón, ktorý jej má v sebe až 80 percent.

Mlieko nie je nápoj na uhasenie smädu, je to potravina.

Potrebné množstvo

Podľa www.vyzivadeti.sk/rodicia/zdrava-vyziva-deti/pitny-rezim

ml/kg/deň
4-7 rokov         75x hmotnosť = ml/deň
7-10 rokov       60x hmotnosť = ml/deň
10-13 rokov     50x hmotnosť = ml/deň
13 a viac          40x hmotnosť = ml/deň

Ak 4ročné dieťa váži 13kg, jeho potrebný príjem na 24 hodín je 975ml (=75x13).